Vi har nedan sammanställt några av de vanligaste frågorna vi får vid beställning av vattenprov. Om du inte hittar svar på din fråga, maila oss på se.ie.avloppsvatten.se
Hur gör jag en beställning?
Vi tar endast emot beställningar via vår hemsida. Tryck på hemknappen, på denna sida och klicka på bilden av en varukorg under respektive paket du önskar beställa. Fyll i de fält som efterfrågas i kassan och bekräfta ordern, när du fått orderbekräftelse är ordern redo att packas.
Vad ska jag beställa?
Vi har anpassat vårt paket utifrån miljökontorens krav. För att säkert veta vilka analyser som krävs på just din anläggning kontakta ditt lokala miljökontor.
Kan jag beställa material till flera provpunkter vid samma tillfälle?
Det går att beställa analyser till flera provpunkter samtidigt och anpassa analyserna till respektive punkt. Var noga med att märka proverna på ett sätt så att du kan härleda materialet till respektive provplats.
Vad kostar det?
Kostnaden för respektive analyspaket presenteras på förstasidan, i detta ingår material och utskick. Väljer du papperskopia istället för mailrapport kostar detta 30kr. Att lämna på ett av våra inlämningsställen kostar 49kr. Om du inte har möjlighet att lämna på ett av våra inlämningsställen rekommenderar vi att du beställer returfrakt till en kostnad av 150kr, så skickas den med i materialet.
Kan jag välja vart materialet ska skickas?
Betalar du med kort, kan du skriva in vilken leveransadress du vill. Vid betalningsalternativ ”Fakturabetalning” kan material och faktura endast levereras till din folkbokföringsadress av säkerhetsskäl. Hör omgående av dig till vår kundtjänst om du måste ändra leveransadress vid fakturabetalning.
Har min beställning fullföljts och gått fram till SGS?
Det sista steget vid beställningen är att man kommer till en sida där vi tackar för er beställning och uppger vilket ordernummer ni fått. Ni får då även ett bekräftelsemail till den mailadress ni angett vid er beställning. I detta mail anges också ert ordernummer. När ni får detta ordernummer vet ni att er beställning fullföljts.
Hur lång tid tar det att få provtagningsmaterialet?
När du lagt din order skapas etiketter med dina uppgifter och streckkoder som kopplar ihop dig som uppdragsgivare med de analyser som beställts. Dessa etiketter sätts på kvalitetssäkrade provflaskor, anpassade efter analyserna och levereras i en kylväska. Vi försöker skicka provtagningsmaterialet inom ett dygn och paket når normalt ombudet 5 arbetsdagar från att beställningen är lagd.
Kan jag hämta mitt provtagningsmaterial någonstans om jag har bråttom att ta mitt prov?
Allt provtagningsmaterial skickas ut från vårt laboratorium i Linköping. Vi har även laboratorier i Umeå, Karlstad och Malmö. Om ni vill komma till respektive laboratorium för att hämta materialet ni beställt är det viktigt att ni kontaktar oss direkt efter att ni har gjort er beställning. Vi kan då stoppa materialet från att skickas ut och se till att materialet finns att hämta på närmaste laboratorium.
Varför har jag fått min faktura innan jag har fått analysrapporten?
Vi tillämpar förskottsbetalning vid båda betalningsalternativen (”Faktura” och ”Kreditkort”). Fakturan ska betalas inom 14 dagar efter beställningen.
Svarar ni på SGS på frågor som rör min faktura?
Företaget Klarna har hand om faktureringen. Kontakta gärna Klarna vid fakturafrågor som gäller prov beställda via avloppsvatten.se. Klarna når ni på telefonnummer 08- 120 120 00.
Hur fyller jag i etiketten på provtagningskärlet?
Fyll i efterfrågade fakta på provkärlens etiketter:
- Provtagningsdatum: ÅÅÅÅ-MM-DD (obligatorisk)
- Provtagningstidpunkt: TT:MM (obligatorisk)
- Temp vid provtagning (0C): (vattentemperaturen)
- Provets märkning: (provplats)
Om det inte finns möjlighet att ta temperaturen på vattnet, lämna uppgiften blank. Fyll gärna i uppgifterna med en vattenfast penna.
Var lämnar jag mitt prov?
Ni är välkomna till våra laboratorier om ni finns i närheten. Du kan även lämna in på några av våra inlämningsställen se lista för adresser och öppettider, ”lista”. Är det långt att åka beställer ni fraktsedel av oss, så skickas det med i väskan med materialet.
Jag missade beställa fraktsedel, kan jag beställa det i efterhand?
Nej, det går tyvärr inte beställa det av oss i efterhand. Däremot går det bra att betala för fraktsedel ”Parcel” på postens ombud i samband med att provet ska skickas.
Hur lång tid tar det innan jag får svar?
Vissa analyser startas direkt vid ankomst, oavsett tid på dygnet, då dessa analyser måste göras inom en viss tid ifrån provtagning. Dessa analyser blir också klara snabbast. En del andra analyser är inte lika tidskritiska eller behöver mer förprepparering, dessa tar längre tid. Vanligen finns dock hela rapporten klar efter 10 arbetsdagar från att provet når laboratoriet.
Det har gått 10 arbetsdagar, var är mitt resultat?
Har ni begärt resultaten via mail, säkerställ att rapporten inte finns i skräpposten. Har rapporten inte kommit fram via mail eller post, hör av er till oss. I undantagsfall jobbar vi med analyserna i fler än 10 dagar, men eftersöker ni rapporten kan vi ge svar på det.
Hur vet jag att de resultat jag fått är bra?
För att få information om analysresultaten vänd dig till det lokala miljökontoret. De vet vilka halter som är accepterade att släppa ut i just det området där din anläggning är placerad.
Vart vänder jag mig om provet inte är bra?
Vi på SGS trycker på vikten av att alltid anlita fackmän med hög utbildning, kompetens och kunskap för att lösa komplexa vattenreningsproblem. Ta hjälp av aktörer med lång erfarenhet av vatten och vattenrening, stor bredd på sortiment och lösningar på förekommande vattenproblem, samt bra systematiskt kvalitetsarbete. Du kan även vända dig till ditt lokala miljökontor i kommunen för vidare stöd och råd.